Praktisk information 
Har man deltaget i en brevet har man også bemærket en meget stor variation i deltagernes udstyr, men man kan komme langt på et beskedent budget.
 
Langt de fleste medlemmer kører på en almindelig racercykel, men vi har medlemmer med ligge- og kabinecykler og flere har kørt årets tidlige og sene breveter på mountainbikes. Det vigtigste er, at du har en cykel, der passer din krop og dit temperament.
 
Skal du starte din første brevet er der en række ting det kan være fornuftigt at medbringe. Nogle mere indlysende end andre: 
  • Hjelm. Fordi vi passer på os selv og hinanden.
  • En kuglepen/blyant. Til at skrive på kontrolkortet.
  • Slanger, dækjern og pumpe.
  • Mad og drikke. Nogle medlemmer kører på medbragte energibarer, -drikke og -gels eller madpakker, mens andre spiser bananer, wienerbrød, franske hotdog, pizzaer og hvad der ellers kan købes undervejs. Valget er dit.
 
På de lange breveter vil du få behov for udstyr, der ligger lidt ud over det sædvanlig for almindelig motionscykling. Det kunne være: 
  • Lygter, der kan lyse selv meget mørke landeveje op
  • Skærme, hvis der er udsigt til dårligt eller bare uforudsigeligt vejr.
  • En større eller mindre taske til fornødenheder og ekstra beklædning
 
De fleste deltagere kører i dag med ruten indtegnet på en GPS-enhed, men arrangørerne udarbejder også en ruteplan, der kan udskrives.
 
Ruteplanen giver en detaljeret sving-for-sving oversigt over ruten, som kan anvendes af deltagere uden GPS og som også er god at have i baglommen, hvis strømmen slipper op eller udstyret af andre årsager svigter.
 
Det kan være svært at vide præcis hvilket udstyr, der skal til og hvad der kan anbefales, men spørg evt. nogle af deltagerne på din første brevet. En anden mulighed er at spørge sig frem på hjemmesidens debatforum. Husk; der findes ikke dumme spørgsmål.
 
Regler
Det er ikke særligt indviklet, men der er nogle få regler man skal være særligt opmærksom på som ny randonneur.
 
  • Randonneuring bygger på tiltro til deltagernes uafhængighed, modenhed og evne til at håndtere og løse udfordringer på egen hånd. Det betyder fx, at der ikke må anvendes følgebiler eller på anden vis modtages planlagt support mellem kontrolstederne. Man må derimod gerne stoppe ved bageren, få sin cykel repareret hos en cykelsmed man passerer, hjælpe en nødstedt cyklist og modtage hjælp fra andre cyklister og randonneurs. På kontrolstederne må man også modtage support.
  • Husk dit kontrolkort som udleveres ved brevet-start. Og husk at få det stemplet eller på anden måde dokumentere, at du har været rundt til alle kontrolposter (fx med kvittering eller billede.).
  • Overhold tidsgrænsen. Er du i fornuftig form og forskånet for uheld vil tidsgrænsen på 13½ time for 200 km ikke volde problemer, men i takt med at distancerne stiger kan det blive vanskeligt at tage højde for ændringer i vejrliget og den træthed, der rammer de fleste.
Ønsker du at kvalificere dig til Paris-Brest-Paris skal du gennemføre en Super Randonnuer serie af breveter på 200, 300, 400 og 600 km.
 
Læs mere om klubbens regler her.
 
Har du spørgsmål til reglerne, er det en god idé at få dem afklaret med din arrangør, på klubbens debatforum eller hos bestyrelsen i god tid inden din brevet.

Seneste nyt



Audax Randonneurs Danemark

ARD har 5 arrangører der har hvert sit faste start/mål sted fordelt forholdsvis jævnt ud over landet. Det er derfor forholdsvis nemt at komme til at køre breveter.

Webredaktør

Navn: Elers Christian Boesen Mail: webredaktor@audax-club.dk

Bestyrelsen

Mail: bestyrelse@audax-club.dk Yderligere info